Show MenuHide Menu

Två flugor på smällen i London

12 januari, 2014

Om någon vecka kliver mina kollegor Patrik, Lisbeth, Sandra och jag ombord på planen som tar oss till London. Vi passar på att göra en kombo av att ta med oss nästan 300 gäster på en resa i samband med BETT-mässan och att bli ännu bättre på att utbilda kollegahandledare.

Vi kommer att få ha Les Foltos för oss själva i tre dagar där kollaboration, handledning och IKT kommer att vara i fokus. I höstas gick det att lägga vantarna på Foltos rykande färska bok ”Peer Coaching – unlocking the power of collaboration” och jag fick frågan om den var läsvärd. Nu när jag läst den och den ser sådär hälsosamt tummad och märkt med små klisterlappar och klotter kan jag svara att den definitivt är det.

FinallyLesF

Inte minst för skolledare som planerar och organiserar för kompetensutveckling av lärarna i skolan. För att få så mycket ”pang för pengarna” som möjligt av att satsa på kompetensutveckling menar Foltos att aktiviteter ska vara

  • präglade av och inriktade på samarbete
  • intensiva och långsiktiga
  • relevanta och kopplade till elevernas lärandeaktiviteter

vilket gör kollegahandledning till en extremt effektiv metod för lärares lärande. I Norrtälje har 90 grundskolepedagoger blivit kollegahandledare under 2013 och jag är nöjd över att processgruppen (där jag tidigare fanns med) fattade beslutet att satsa resurser på det. Jag har sett prov på att det fungerar, men jag önskar också att jag hade haft lite mer kunskap och insikt i flera av de ”nycklar” som är framgångsfaktorer redan som rektor på Rådmansö skola. Då hade jag lagt tjänstefördelningen lite annorlunda för att bättre främja samarbetet mellan de lärarna som skulle jobba tillsammans. Just för att skapa förutsättningar för ett långsiktigt och hållbart lärande som i slutändan gagnar eleverna.

Läs gärna boken, du som är nyfiken – det är väl investerad tid. Och om du letar efter någon som kan utbilda kollegahandledare så är det en av de roligaste sakerna jag vet och gör det gärna. I Upplands Bro har vi startat med ett härligt gäng som garanterat kommer att göra skillnad i kollegiet.

Andra delen av veckan i London blir ett sprakande fyrverkeri av BETT-mässa, skolbesök och ett seminarieprogram som andas skolutveckling med fokus på IKT. Hela vårt program finns här. Vi har med oss vansinnigt duktiga människor som kommer att kunna tillföra erfarenheter till de som vill lyssna. Lärare, rektorer, sociala medieexperter, app-kreatörer och sist men inte minst en skarp elev som vill dela med sig.

Jag och Tord från INDEA kommer att leda en workshop för de som på förhand anmält intresse, som vi tror kommer att ge mersmak på vårt ledarförändringsprogram. FLIS, som vi brukar kalla utbildningen, är också en långsiktig satsning på rektorers och förskolechefers möjligheter att leda i förändring, något som är en tuff och nödvändig utmaning. Jag tror ju alldeles bestämt att chefen behöver leda som han/hon lär. Släng pappersbuntarna och börja jobba som du förväntar dig att dina lärare ska jobba. Att lägga allt ansvar för IKT på någon annan är lika illa som att påstå att man inte behöver känna till och veta hur läroplanen funkar.

Om ett par veckor följer en uppdatering av hur det blev och vad som hände i London. Risken är att det blogginlägget blir ännu längre än det här :).

 

 

2 Comments
Erin
12 januari, 2014 at 10:09

Håller med om det med tjänstefördelning till viss del. Planering ska ändå göras men tid till askultation, samplanering och reflektion är väldigt viktigt. Något som jag funderar på nu är ett tydligt långsiktigt mål och planering som alla känner till så att alla vet vad som gäller och hur man går vidare. Hur ska ”slutprodukten” se ut – alltså hur ska skolan se ut efter satsningen och varför vill man det/hur ska man komma dit.

I övrigt är jag jätteglad att vi deltog – nu går jag kollegahandledareutbildningen 🙂

    Lena Agda Ringström
    12 januari, 2014 at 20:09

    Den som handleder bör ha möjlighet att frigöra tid för det. Den som har sin ordinarie undervisning ska, precis som du säger, göra det ändå. Målet är viktigt och att staka ut vägen tillsammans med rektor. Där kunde jag gjort annorlunda och bättre om jag vetat vad jag vet nu :).
    Du kommer bli en briljant kollegahandledare, Erin. Det vet jag.

Lämna ett svar till Erin Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *